Over ti år i Skandiabanken

22 03 2010

Skandiabanken. Banken for meg

Jeg har nettopp vært inne i nettbanken og ekspedert noe av den enorme regningshaugen som har kommet nå i mars måned. Da fikk jeg så lyst til å gi ros og skryte av noen som virkelig fortjener positiv omtale.

Som alle andre som bor eller er født på Vinstra, brukte også jeg bygdas lokale bank Fron Sparebank. Eller Sparebank 1 Gudbrandsdal som den etter hvert byttet navn til.

Det var både trygt og sikkert og tanken var aldri til stede på å bytte bank.

Utover nittitallet ble også denne banken som alle andre banker, bare mer og mer sulten på det nye og moderne fenomenet som hette bankgebyrer. Selv om jeg passet på å bruke kortet minst mulig, og ta ut store beløp i minibanken, påløp alltid minst kr 50.- i gebyrer hver måned.

Når man så er allergisk mot alt som heter gebyrer, og klør litt ekstra hardt på kroppen når det handler om bankgebyrer. Ja da var det på tide å finne seg en annen bank.

Jeg merket også på dette tidspunktet at lang og tro kundeforhold hadde ingenting å si når man kom til banken for å søke lån. Man ble rett og slett behandlet som alle andre, selv om man hadde hatt konto i banken i over 20 år.

I en lunchpause på jobben i Oslo. Det må ha vært i 1999, for jeg kjøpte min første PC året før. Da var det en ”datanerd” som påstod han hadde funnet en gebyrfri bank på nettet. Dette var som søt musikk i mine ører og saken måtte undersøkes nærmere. Nysgjerrig som jeg var bar det rett inn på nettet om kvelden. Jeg hadde aldri hørt om Skandiabanken før, men det stemte at denne banken skulle være gebyrfri.

Jeg opprettet konto samme kvelden, og ville prøve ut dette vidunderet. Egentlig var det for godt til å være sant, og med en  skepsis som Gudbrandsdøler er født med, prøvekjørte jeg banken parallelt med den andre i ett år.

Plutselig var tilværelsen min fri for gebyrer, og jeg avsluttet mitt gamle kundeforhold i Sparebanken. Nå var det bare Skandiabanken som gjaldt.

Det har jeg ikke angret ett sekund på, i disse ti årene.

Skandiabanken er trygg og stødig bank, som setter kunden i fokus. Driver ikke med all mulig lureri for å tappe sine kunder for skjulte gebyrer. Alltid spiselige rentebetingelser på lån, og det er selvfølgelig ikke noen tilfeldighet at de er blitt kåret til Norgesmester i bank NM av bladet ”Dine Penger”. Faktisk flere år på rad.

Jeg kan ta ut penger i minibanken i Marokko, like sikkert som på Vinstra. Selvfølgelig gebyrfritt.

Da jeg skulle foreta huskjøp opprettet jeg lån direkte på nettet. Jeg tror registreringen tok femten minutter og innen to timer var pengene på konto.

Enkelt, effektivt og utrolig praktisk.

På disse ti årene har jeg vært i kontakt med kundesenteret tre/fire ganger. Aldri telefonkø, og alltid en hyggelig stemme som dukker opp for å hjelpe deg. Det er aldri noe tull i Skandiabanken, og fortsetter denne banken på dette sporet også i fremtiden, blir jeg værende.

Man føler seg både trygg og verdsatt på Skandiabanken.no. Banken med fornuftige løsninger, hyggelig atmosfære og ingen gebyrer.

At det i det hele tatt finnes andre banker i dagens Norge, er for meg et mysterium.